Pages

:: MUTIARA KATA ::

IslamSpeaks I Love Islam

Mornings are reminders that Allah loves you! You're not just given another day to live but a chance to right the wrong of yesterday

Tuesday, April 26, 2011

Imbasan sejenak masa lalu

In The Name Of Allah.

As Salam.

Dah habis kelas ni, boring plak. Nak balik kampung ada kerja plak menanti. Takdir nampaknya. Okeh.

Tetiba teringin cerita sesuatu. Orang selalu tanya aku. Kenapa aku tak sedih atau menangis kalau ada sesuatu yang menimpa.

Eleh. Tak nangis lar sangat. Hanya Tuhan yang tahu.

First time aku ingat lagi. Masa tu aku belajar kat UTM lagi. Hoh2. Aku dapat pointer tak sampai target. Masa tu baru semester 1. Target UTM 2.00 ke atas. Tetapi untuk nyawa-nyawa ikan 1.75.

Nak dijadikan cerita aku dapat 1.45 ja. Kih2. Aku ambil kos Pengurusan Teknologi dulu. Susah ke??? Entah. Masa tu aku kecik lagi, so mana reti belajar tahap universiti ni. Hoh2.

Lepas tu kena lar tendang. Masa tu aku tak tau lagi aku kena tendang, so aku pergi lar UTM balik. Lepas tu baru tengok result. Cek-cek kena tendang. Masa tu muka selamber ja. Buat2 tak sedih sebab ada kawan aku sebab aku suruh dia tolong buat sesuatu.

Naik atas bilik baru teriak bagai nak rak. Tapi, bila fikir-fikir balik. Semua ini adalah Takdir, ada hikmah atas segala kejadian. I stop crying. Then roomate aku balik dan tanya result aku. Aku bagitau yang sebenar. Dia tanya kenapa tak nampak aku nangis pun. Aku bagitau dah teriak pun tadi.

Bila fikir-fikir balik. Aku berterima kasih atas segala takdir ini. Kalau aku masih di sana, aku sendiri tak pasti siapa diri aku sekarang. Forget it.



So, aku blah balik kampung and mohon masuk Form 6. Segala relationship di sana aku putuskan atas alasan takdir. Aku sendiri tak tau betul atau salah. But, aku bahagia dengan jalan sekarang. Tetapi, still berkawan juga dengan kawan-kawan aku.

Well, disebabkan aku seorang yang pemalu. Aku mohon masuk 6 Bawah sebab geng aku 6 Atas. Siap fikir nak pi sekolah lain sebab malu. Hoh2.

Tapi, aku minta pandangan seorang kawan aku. Lastly, aku masuk Upper 6 terus and belajar STPM hanya satu tahun. Aku admit, form 6 tak susah mana pun. 

Aku sendiri tak tau kenapa budak2 lain cakap susah. So, bila diorang cakap, aku hanya mampu berdiam diri. Sebab bertentangan dengan pendapat aku.

Dengan semangat untuk belajar dan mengubah segala-galanya yang aku telah buat dulu, aku pun meneruskan pelajaran ke sini. STPM aku dapat 2.92. Hah2. Ok, aku admit pelajaran dia senang. Tapi, exam PA sangat susah tahun tu. Aku tak tau kena lukis graf apa ntah.



Now, aku in UUM. Dengan kos yang tak sebati dengan diri aku. And aku masih anggap ini adalah takdir Yang Esa. So, I go for it. But I still learn walaupun aku tak minat. Go2!!!!!

Note : Tak tau nanti aku jadi apa. Hu2.

As Salam.

1 comment:

  1. F.A.R.I.N.A....pengalaman mendewasakan kita.... yang penting kita mencuba..xkisah la amik couse ap pun...sebanyak mana kita belajar sebanyak tu juga la pahala yang kita dapat..."belum tentu seorang lepasan doktor yang dianggap sebati dengan jiwa mereka mampu menjadi doktor yang berjaya"... org yang rugi adalah orang yang xmahu berusaha...selagi kita blh usaha kita cuba yang terbaik!!!!chaiyokkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete